środa, 5 maja 2010

Majówka z Puszczykami odc. II

Z KL Treblinka udaliśmy się z powrotem do Małkinii i dalej w stronę Nowogrodu. Wiedziałem, że trasa będzie płaska ale zupełnego braku wzniesień się nie spodziewałem. Po drodze mijaliśmy wiele cichych i spokojnych wiosek. Pierwsza jechała Weronika, chciałem mieć ją na widoku, później ja ciągnący przyczepkę ExtraWheel, a jej intensywnie żółte wory nieźle dawały ludziom po oczach. Byliśmy dość ciekawym zjawiskiem na tych drogach ;) Zaczepiani przez ludzi przystawaliśmy na krótką pogawędkę, czasem my zaczepialiśmy i prowokowaliśmy krótką rozmowę. W małym bicyklu urwał się gwint od śruby przy siodełku i Weronika miała mały kłopot. Zatrzymaliśmy się przy najbliższym warsztacie i poprosiliśmy o pomoc. Przesympatyczny majster wyciągnął urwaną śrubę i wstawił fachowo nową. Chwilę porozmawialiśmy. Zafascynowany naszą podróżą, zapoznał nas ze swoją rodziną, nasmarował wszystko co się dało, zaprosił na kawę i nocleg w drodze powrotnej. Podziękowaliśmy i ruszyliśmy dalej.

Pozdrowiamy sympatycznego mechanika i jego rodzinę z Króli Dużych ;)

Z wielką chęcią skorzystalibyśmy z zaproszenia i noclegu, ale niestety czas naglił a pogoda była deszczowa, więc chciałem jak najszybciej dojechać do celu. Weronika chwilę odpoczęła huśtając się i bawiąc z córką mechanika, a ja uzyskałem cenne informacje na temat dalszej trasy. Do Nowogrodu dotarliśmy dnia następnego przed wieczorem. Od razu udaliśmy się na nocleg. Najedliśmy się jakichś regionalnych przysmaków i udaliśmy się na cmentarz zapalić znicz na grobie mojego ojca, dziadka i babci. Od ciotki, którą widziałem drugi raz w życiu, dowiedziałem się kilku ciekawych historii rodzinnych, a Weronika okazała się genotypem swojej prababci Eleonory. Bardzo spodobało się jej to imię i postanowiła nadać je sobie przy bierzmowaniu.

Nowogród:

Nowogród to byłe miasto kasztelańskie, a obowiązujące niegdyś zwyczajowe prawo bartne to kwintesencja piękna i prostoty. Największe przestępstwo to wykradanie miodu, a gdy towarzyszyło mu zniszczenie pszczelej rodziny ... sąd bartny wydawał jedyny, słuszny wyrok - kara śmierci przez powieszenie. A w szczególnych przypadkach sprowadzano z miasta kata, który "takowemu ma pęp wyrżnąć i z niego kiszki wytoczyć, i tak z nim czekać aż zdechnie, a potym zdechłego obiesić". Niestety piękne czasy praw zwyczajowych minęły ...
Nowogród jest ważnym ośrodkiem sztuki i kultury kurpiowskiej, a Skansen Kurpiowski założony przez Adama Chętnika to jeden z najstarszych skansenów w Polsce (1927 r.). Słowo KURPIE początkowo było obraźliwym przezwiskiem i wzięło się od butów (kurpsi) wyrabianych z lipowego łyka, przez "ludzi puszczy", którzy sami nazywali siebie Puszczykami. Zajmowali się oni przede wszystkim rybołówstwem, myślistwem oraz bartnictwem, a w okresach późniejszych wydobyciem oraz obróbką bursztynu, rzemiosłami drzewnymi, tkactwem, smolarstwem i węglarstwem.

Dworek z Brzózek (I poł. XIX w.) i Weronika (I poł. XXI w.)

Only Weronika (I poł. XXI w.)

Domek Baby Jagi (kopia) i Weronika (oryginał)

Kapliczka

Skrzynkowy ul ramowy (pocz. XIX w.)

Kierat ze Zdrebiska (XIX w.)

Weronika na altanie widokowej

Gerda (pocz. XIX w.)

Jakiś tam ul

Jakaś tam Weronika

Jakaś tam Weronika, w tle młyn wodny z Dobrego Lasu (II poł. XIX w.)

Weronika we młynie

Nie wiem co to ;)

Wiatrak paltrak z Plewek (ok. 1920 r.)

Ładnie położone zabudowania wiejskie ;)

Odrzynek drzewa bartnego

Pomnik Stacha Konwy (1922 r.)

Od lewej: Stodoła z Wejdy (XIX w.), kierat ze Zdrębiska (XIX w.) oraz spichlerz z Piątkowizny (pocz. XX w.)

W trakcie zwiedzania skansenu okazało się, że Matka Natura przygotowała nam zlewę na dwa dni. Ewakuowaliśmy się więc czym prędzej do Ostrołęki i pobiliśmy rekord toru ;) W trzy godziny zrobiliśmy 35 km. do Ostrołęki i zdążyliśmy na pociąg do Warszawy. Później pobiliśmy rekord przesiadkowy i w 6 minut przesiedliśmy się w pociąg do Lublina, gdzie po całodziennej głodówce zrobiliśmy sobie niesamowitą wyżerkę.

Statystyki:
Wyjechaliśmy w piątek po południu i na wieczór dotarliśmy do Małkinii. W sobotę przejechaliśmy rowerami 54,5 km od godź. 10 do 18, w niedzielę 43 km. od 10:30 do 16, a w poniedziałek 35 km od 12 do 15 plus 3 km. z dworca do domu.